Het belang van employer branding

Het belang van employer branding

Het belang van employer branding

employer branding is een term die je in de zakelijke wereld steeds vaker hoort vallen. Toch zijn veel werkgevers en bedrijven nog niet echt bekend met de betekenis van employer branding. Simpelweg betekent het ‘het uitbeelden van je organisatie voor een kandidaat’. Natuurlijk zijn er verschillende manieren om dit te lijf te gaan. Wij vertellen je precies waarom employer branding tegenwoordig zo belangrijk is. En uiteraard hoe je dit aanpakt. 

Waarom employer branding?

Door middel van employer branding laat je aan een sollicitant zien hoe het is om voor jouw organisatie te komen werken. Het schetst niet alleen een duidelijk beeld van het bedrijf, ook trek je op deze manier gemakkelijker latent werkzoekenden aan. Door het geven van een volledige impressie, met een zoveel mogelijk positief sentiment, zijn werkzoekenden eerder geïnteresseerd. Je ontvangt dus meer en betere reacties op een vacature. 

De voordelen van een sterke employer branding

  • Je trekt meer geschikte kandidaten aan
  • Je ontvangt meer respons op je vacatures
  • Werkzoekenden hebben een duidelijk beeld van het bedrijf
  • Je schetst een band met een mogelijke kandidaat
  • Zo bereik je ook latent werkzoekenden

Wat is de beste strategie voor employer branding

Wat uiteindelijk de beste strategie is voor het creëren van een complete employer branding is voor elk bedrijf anders. Zo is het voor grootzakelijke en MKB bedrijven makkelijker om een sterke branding op te bouwen, dan voor een kleine onderneming. Een van de belangrijkste dingen blijft natuurlijk de vacaturetekst. Ook is het belangrijk dat het sentiment op je online kanalen veelal positief is. Als je slecht in het daglicht staat zullen werkzoekenden niet snel bij je solliciteren. 

De 4 belangrijkste bouwstenen voor employer branding

  1. Eigen medewerkers; Medewerkers die bij jou in dienst zijn (geweest) blijven een sterke schakel. Door (ex) medewerkers als ambassadeurs te gebruiken geef je een duidelijk beeld van de organisatie. 
  2. Persona’s opstellen; Het is altijd belangrijk om te weten wie voor jou de ideale kandidaat is. Op het moment dat je helder hebt wie je wilt bereiken, weet je namelijk ook beter waar je deze persoon kan vinden. Ook leer je zo waar doelgroep naar op zoek is. Dit gebruik je weer in het visualiseren van je employer brand. 
  3. Sterke vacatureteksten; Om een kandidaat over te halen om te solliciteren is het belangrijk dat je vacaturetekst helemaal op orde is. Als hier niet genoeg informatie in terug komt zal een mogelijke kandidaat snel afhaken. 
  4. Campagne rondom je merk; Om een duidelijk beeld te bieden waar het bedrijf voor staat is het belangrijk dat je laat zien wie je bent. Gebruik afbeeldingen en video’s om een duidelijke indruk te geven.

Wat wil je uiteindelijk bereiken?

Voordat je verdwaalt in de hele wereld van employer branding is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken. Employer branding is namelijk iets voor de lange termijn. Wil je liever snel geschikte kandidaten bereiken, dan is jobmarketing waarschijnlijk een betere manier. Via een agency of vacaturesite maak je gebruik van het bereik van de mediums, en hoef je er dus zelf minder tijd en moeite in te steken.  

Wil jij geschikte kandidaten vinden op korte termijn?

Daar hebben wij de perfecte oplossing voor. Door een unieke combinatie van on- en offline reclame bereiken wij maandelijks meer dan 50.000 lokale werkzoekenden. Weten wat we voor jou kunnen doen? Vraag dan meer informatie aan.

Wij de werving, jij de selectie! 


Op zoek naar personeel?

Laat ons de werving verzorgen, hoeft u alleen nog de selectie te doen!

Deel via social media